Informatii despre anvelope

Dimensiunea corecta a anvelopei

Pentru o corecta alegere a anvelopelor necesare  autoturismului  d-vs trebuie sa cunoasteti dimensiunile exacte ale acestora. Dimensiunile corecte le puteti gasi in cartea tehnica a automobilului sau in certificatul de inmatriculare. De asemenea le puteti gasi si pe partea laterala a anvelopei cu care este echipata actualmente masina dvs.

 

185- este latimea pneului exprimata in mm

55- profilul- nu este inaltimea in mm ci talia anvelopei masurata in procent din latimea benzii de rulare

R- anvelope radiale-toate anvelopele pentru automobile sunt in acest moment radiale

15- diametrul cercului interior in inci

81 - indice de greutate/sarcina –greutatea maxima pe care o poate sustine o anvelopa, in acest caz, 81 inseamna 462 kg

H- indicele de viteza- viteza maxima de rulare in conditii de siguranta, H inseamna 210Km.h

 

Pentru a va ajuta va oferim formularul de mai jos astfel incat sa puteti completa corect dimensiunile anvelopelor in cazul in care folositi dimensiunile de pe anvelopele deja montate pe masina dvs

Eticheta europeana pentru anvelope

De la 1 noiembrie 2012 a fost introdusa o eticheta europeana care clasifica anvelopele. Avand la baza trei criterii, ofera informatii despre  eficienta consumului de combustibil, aderenta pe teren umed si nivelul de zgomot la rulare.

 

Eficienta consumului de combustibil - va arata performantele anvelopei in termeni de consum de carburant. Este notata cu litere, de la A la G (D nu se foloseste pentru autovehicule). Diferenta intre o anvelopa clasa A si una clasa G poate insemna o reducere a consumului de carburant de pana la 7,5%. In termeni reali daca ati ales un pneu clasa A in locul unuia clasa G puteti face o economie de 6 litri de combustibil la fiecare 1000 km (la un consum mediu de 8L/100 Km).

 

 aderenta pe teren umed – va arata eficienta la franare pe suprafata umeda si este gradata de la A la G  ( literela D si G nu se folosesc pentru autovehicole). Intr-o situatie extrema cativa metri pot face diferenta. Pentru un autovehicol echipat cu anvelope clasa A distanta de franare de la 60 Km/H la zero poate fi mai mica cu pana la 18 metri fata de un autovehicol echipat cu anvelope clasa G.

 

nivelul de zgomot la rulare – arata nivelul de zgomot in decibel al unui pneu in mers. Este exprimat prin valuri: un val negru arata cel mai scazut nivel de zgomot, iar trei valuri reprezinta cel mai ridicat nivel. Scopul este acela de a reduce zgomotul traficului rutier in localitati.

Indicele de sarcina/indicele de viteza

Pe lateralul pneului, langa dimensiuni se afla un numar de doua sau trei cifre si o litera (de exemplu 91V). acestea reprezinta indicele de sarcina si de viteza

Indicele de sarcina -  indica greutatea maxima pe care o poate sustine o anvelopa la presiunea optima de umflare. Producatorii auto calculeaza acest indice raportandu-se la greutatea autovehiculului + incarcatura maxima admisa. Se recomanda sa fie respectata valoarea acestui indice pentru ca se reduce riscul de explozie la rularea cu masina incarcata. Indicele de sarcina se masoara in livre si kilograme si este mentionat in doua locuri pe flancul anvelopei.

 

Index de încărcare - încărcarea maximă - kg

Index

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

KG

45

46.2

47.5

48.7

50

51.5

53

54.5

56

58

60

61.5

Index

12

13

14

15

16

17

18

40

41

42

43

44

KG

63

65

67

69

71

73

75

140

145

150

155

160

Index

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

KG

165

170

175

180

185

190

195

200

206

212

218

224

Index

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

KG

230

236

243

250

257

265

272

280

290

300

307

315

Index

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

KG

325

335

345

355

365

375

387

400

412

425

437

450

Index

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

KG

462

475

587

500

515

530

545

560

589

600

615

630

Index

93

94

95

96

97

98

99

100

101

102

103

104

KG

650

670

690

710

730

750

775

800

825

850

875

900

Index

105

106

107

108

109

110

111

112

113

114

115

116

KG

925

950

975

1000

1030

1060

1090

1120

1150

1180

1215

1250

Index

117

118

119

120

121

122

123

124

125

126

127

128

KG

1285

1320

1360

1400

1450

1500

1550

1600

1650

1700

1750

1800

Index

129

130

131

132

133

134

135

136

137

160

161

162

KG

1850

1900

1950

2000

2060

2120

2180

2240

2300

4500

4625

4750

Index

163

164

165

166

167

168

169

170

171

172

173

174

KG

4875

5000

5150

5300

5450

5600

5800

6000

6150

6300

6500

6700

Index

175

176

177

 

KG

6900

7100

7300

 

 

 

 

 

Indicele de viteza – reprezinta viteza maxima de rulare in conditii de siguranta. Este intotdeauna reprezentat de o litera. In exemplul de mai sus <V> , V insemnand maxim 240 Km.H.

Verificati cu atentie indicele de viteza conform stilului d-vs de condus si capacitatii automobilului.

 

Cel mai des intalniti indici de viteza sunt:

M - 130km/h     Q - 160km/h      T - 190km/h       V - 240km/h

N - 140km/h      R - 170km/h       U - 200km/h      W - 270km/h

P - 150km/h       S - 180km/h       H - 210km/h       Y - 300km/h

 

Litera Z apare atunci cand pneul poate rula peste indicele normal de viteza de exemplu la marcajul 285/35ZR19 (99Y) pneul poate rula cu peste 300 KM /H

Marcaje speciale

Pe langa indicele de viteza si de sarcina unela anvelope sunt marcate si cu informatii aditionale:

 

 

*   -  Echipare originala BMW

 

 

A

 

A - Echipare originala TOYOTA Auris

AM8 - Echipare originala Aston Martin

AM9 - Echipare originala Aston Martin : DB9, VA & V8

AML - Echipare originala Aston Martin

AO - 
 Echipare originala AUDI

AT - All Terrain (50% onroad / 50% offroad) - marcaj specifci anvelopelor 4x4 gandite sa ofere performante bune si pe asfalt si in offroad. Design-ul anvelopelor AT este proiectat sa functioneze bine intr-o multitudine de conditii intalnite offroad, oferind in acelasi timp performante acceptabile pe strada. Aceasta se realizeaza utilizand un profil agresiv, distanta dintre rizuri fiind insa mai mica decat la un cauciuc MT. Rezultatul este un zgomot de rulare la mersul pe stada mai redus decat la un cauciuc pentru noroi. Comparat insa cu un cauciuc de strada, AT-ul este mai zgomotos. Avantajul anvelopelor AT este ca se comporta bine intr-o multitudine de conditii: pietre, nisip, uneori chiar si noroi, oferind in acelasi timp o tractiune decenta si pe drumuri asfaltate. Unul din dezavantajele anvelopelor AT este la mersul prin noroi, unde datorita designului, rizurile se incarca foarte repede cu noroi, generand o scadere a tractiunii. Anvelopele AT sunt recomandate masinilor care sunt folosite zilnic prin oras/autostrada, dar care ocazional au si iesiri offroad.

AT/SA - anvelopa 4x4 tip All Terrain, pentru care s-a folosit tehnologia SilentArmor lansata de Goodyear. Anvelopa Wrangler AT/SA, de exemplu, este prevazuta cu doua straturi care contin DuPont Kevlar ®, un material de cinci ori mai puternic decat otelul. Peretii laterali sunt intariti pentru a creste rezistenta la taiere si perforare. 

(A) – Anvelope aprobate pentru turisme Renault Espace IV 18”\

(AR) – Alfa Romeo


(ARR) – Alfa Romeo Racing

(AU) – Anvelope aprobate de Audi

(AZ) – Anvelope aprobate de Alfa Romeo / Fiat / Subaru / Toyota

AM6, AM8, AML, AMR, AMS, AMX – Aston Martin

B

 

B (B1) - Echipare originala BENTLEY

BRMA - (British Rubber Manufacturers Association)

BSL -  Black Serrated Letters

BSW - Black SideWall

BZ - Echipare originala Bridgestone

BL - “Black Label”, inscriptiile de pe flancul anvelopelor au culoarea neagra

BS – Black Stylized

 

C

C - Comercial

C1 - echipatie originala Chrysler Viper

ContiSeal - marcaj special al anvelopelor Continental care au la baza o tehnologie noua de etanseizare a penelor de cauciuc aparute in calea de rulare a anvelopei. Anvelopele ContiSeal pot fi usor recunoscute prin simbolul unui cui desenat pe peretele lateral al anvelopei si sunt compatibile cu majoritatea tipurilor de jante. Anvelopele ContiSeal au un strat cu consistenta vascoasa si lipicioasa dispus pe camasa interioara a anvelopei care etanseizeaza instantaneu perforarile produse de cuie sau alte obiecte taioase cu diametrul de maximum 5 mm. Stratul adeziv etanseizeaza temporar majoritatea perforatiilor din calea de rulare. Astfel este oprita pierderea presiunii de aer, chiar si cand obiectul ce a provocat pana se desprinde din anvelopa. De aceea, in cazul unei pene de cauciuc nu este nevoie sa opriti sau sa inlocuiti imediat anvelopa. Cu toate acestea, anvelopa trebuie schimbata cat mai repede posibil la un service care va decide daca mai poate fi reparata sau nu. Anvelopele ContiSeal au urmatoarele beneficii: etanseizeaza penele de cauciuc provocate de obiecte cu diametrul de pana la 5 mm diametru, gaurile sunt lipite chiar si atunci cand corpul strain se desprinde din anvelopa, au aceleasi performante privind sofatul in conditii normale ca si anvelopele care nu sunt ContiSeal; nu este nevoie de o oprire imediata pentru a schimba anvelopa deteriorata. Anvelopele ContiSeal echipeaza din fabricatie noul VW Passat Coupe incepand din Mai 2008. 

CZ - Echipare originala Subaru

 

 

D

 

DSST - Dunlop Self-Supporting Technology - tehnologie de auto-sustinere Dunlop (RunFlat). Structura complexa a anvelopei, care permite deplasarea in conditii limitate dupa pierderea presiunii de umflare. Necesita un sistem de monitorizare a presiunii.


DZ - Honda / Mazda / Toyota

DA – Anvelope cu un defect de aspect. Sunt anvelope cu mici defecte de design ce vin cu aceeasi garantie a producatorului ca si anvelopele obisnuite

DEMO – Anvelope care au fost montate si demontate si care au fost utilizate pentru cativa metri. Aceste anvelope sunt garantate de producator ca fiind noi

DOT 07, 08, 09, etc – Anvelope fabricate in anul 2007, 2008, etc.

DT – Different tread design / design diferit al benzii de rulare

DT1 – Banda de rulare noua

 

E

 

ECE (Economic Commission for Europe (UN institution in Geneva)) - marcaj care atesta certificarea ECE si indeplinirea standardelor ECE pentru dimensiunile fizice, cerintele de marcare si rezistenta la viteze ridicate. Marcajul este compus din litera E si un numar reprezentativ pentru tara care elibereaza foaia de aprobare, urmat de un numar unic pentru fiecare produs.

EH2  (Extended Hump)
 - tip de jante care reduc riscul dejantarii anvelopei in momentul pierderii presiunii.

EMT - (Extended Mobility Tire) - marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Goodyear.   

ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation, Brussels)

EZ - Echpare originala Audi / Mazda 6




F

 

FMVSS - (Federal Motor Vehicle Safety Standards (U.S. safety code))

FP - 
protectie pentru janta.

FZ - Echipament original Bridgestone

FO – Anvelope aprobate de Ford

FR – Nervura de protectie a jantei

FSL – Protectie jante



G

 

Green X - Marcaj introdus de Michelin pe noile game pentru a identifica anvelopele ,,verzi" ce economosisesc energie. Ca si imbunatatirea consumului de carburant, acestea ofera niveluri de performanta exceptionala de uzura si aderenta la umed. In cazul in care este marcata cu extra load (XL) sau ranforsate (Reinf), anvelopa are un rating de sarcina mai mare decat s-ar aplica in mod normal la aceasta dimensiune. Trebuie tinut seama de marcajele anvelopei la inlocuirea acesteia. 

GZ - Echipare originala Subaru

(G) – Anvelope recomandate pentru Volkswagen Golf

 

H

 

HFS - Utilizare viteza mare la sarcina maxima

HO - Echipare originala Honda

HRS - Marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Hankook.

HSN - Utilizare viteza mare la incarcare normala

HT sau H/T - (Highway Terrain) - marcaj special al anvelopelor 4x4, 80% onroad.

HZ - Echipament original Bridgestone

 

J

 

- Omologat pentru Jaguar

JLB - (Jointless Nylon Bandage) - Bandaj de nailon fara cusaturi cu straturi la 0°C. Aceasta este o Tehnologie Hibrid de Suprapunere a straturilor ce garanteaza o deformare foarte redusa a circumferintei la viteze mari. Stabilitate superioara la viteze mari, uzura lina, stabilitate excelenta la viteze mari si rezistenta foarte buna la uzura. 

JZ - Omologat Seat / Subaru

(JRS) – Anvelope aprobate de Jaguar

 

 

K

 

K1 - Echipare originala Ferrari

K2 - Echipare originala Ferrari

KZ - Echipare originala Nissan / Toyota

 


L

LL - Light Load

LR (LRR) - Low Rolling Resistance - Rezistenta la rulare redusa

(LZ) – Anvelope aprobate de Lancia

LRO – Land Rover

 

 

M

 

M3 - anvelope omologata pentru BMW M3

M+S (Noroi si Zapada) si marcajul ,,fulg de zapada" - Anvelopele de iarna se pot identifica prin marcajul M+S de pe flancuri, alaturi de desenul unui munte si al unui fulg de zapada. Din punct de vedere legal, marcajul m+S este suficient pentru identificarea unei anvelope de zapada, dar industria anvelopelor a adoptat si marcajul cu fulgul de zapada pentru a diferentia anvelopele de iarna (M+S si fulg) de cele pentru toate anotimpurile (doar M+S).

MFS (Rim Flange Protection) - Prezenta logo-ului MFS indica faptul ca anvelopa are protectie pentru flansa jantei. Un profil din cauciuc, situat in partea inferioara a flancului, deasupra flansei anvelopei, este infasurat pe circumferinta anvelopei creand o zona tampon. Beneficiul este protejarea jantei  impotriva deteriorarilor provocate de bordurile de trotuar.

MRT (Multi Radus Tehnology) -
 Tehnologie Dunlop pentru anvelope care utilizeaza 10 raze diferite, fapt pentru care sunt mai precise. Aceasta tehnologie asigura o distributie foarte eficienta a presiunii in pata de contact cu soseaua. Efectul este o tranzitie mai lina de la linie dreapta la curba, conducand la reactii mai precise si progresive. Efectul clar este un control semnificativ mai bun asupra evolutiei amprentei in orice conditii de rulare. De asemenea, MRT ofera o manevrabilitate uimitoare pe carosabil uscat sI umed si mai mult control la virare.

MO (sau MB, A-MO) - Echipare originala Mercedes

MO1 - Echipare originala Mercedes SL65 AMG

M/T - Mud Terrain - 80% offroad. Anvelopele sunt proiectate special pentru mersul prin noroi. De asemenea ele se comporta foarte bine si in alte medii, cum ar fi stanca, pietris sau pe pe drumurile forestiere. Comportamentul unei anvelope MT este influentat in mod decisiv de design-ul acesteia, care difera de la producator la producator. Dezavantajul principal al anvelopelor MT este ca au performante modeste pe asfalt, in special pe ploaie, datorita profilului, care micsoreaza semnificativ suprafata de contact cu solul. Pe suprafete alunecoase cum ar fi zapada batatorita si gheata, anvelopele MT pot fi periculoase. Tot ca un dezavantaj ar trebui mentionat faptul ca anvelopele MT se uzeaza mai repede decat cele AT sau de strada. De asemenea la mersul pe asfalt zgomotul de rulare este mult mai mare, in special cand anvelopele se uzeaza.

MZ - Echipare originala Mitsubishi / Toyota

MC1 – McLaren

MEDIUM – Medium Gum Compound

MGT – Maserati

MO1 – Mercedes SL65 AMG

MOExtended – Mercedes Extended (Runflat)

N

 

N  (N0,N1,N2,N...) - Echipare originala Porsche

NRM
 - incarcare normala

NZ - Echipament original Bridgestone

NCS – Noise Control System, sistem de control al zgomotului

NHS – Anvelope pentru curse, nerecomandate pentru drumuri publice

 

O

 

OEM - (Original Equipment Manufacturer)


ORWL - Outlined Raised White Lettering

OZ - Echipament original Bridgestone

OBL – Inscriptii cu litere negre

OWL, OWT – Inscriptiile de pe flanc sunt scrise cu litere de culoare alba

 

P

 

P - Passanger tyre - anvelope pentru autoturisme.

PE - Echipare originala Peugeut

PZ - Echipare originala Ford / Mazda / Mercedes / VW

PAX – Sistem de runflat Michelin

10-PR, 12-PR, 14-PR, 16-PR, 18-PR, 4-PR, 6-PR, 8-PR – indice de sarcina al anvelopelor

Q

 

(QZ) – Anvelope aprobate de Mini

 

R

R01 - Echipare originala Audi Quattro, RS4, RS6, R8

R02 - Audi Quattro, RS4, RS6, R8

RF (Ranforsat) - un marcaj care este adaugat langa marcajul dimensiunii anvelopei pentru a indica faptul ca aceasta are o capacitate mai mare de transportare a sarcinilor decat o anvelopa standard. Principala aplicatie a anvelopelor de tip „ranforsat” este la camionete si camioanele usoare, insa acestea se potrivesc si la anumite masini de familie si rulote.

RFT (RunFlat System) - marcaj Bridgestone pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia Run-Flat. Acest sistem asigura o deplasare de maximum 80 km cu viteza de pana la 80km/h in conditii de pana.

RO1 - echipatie originala Audi Quatro (RS6, RS4, R8...)

ROF (RunOnFlat) - marcaj Dunlop pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia RunOnFlat. Tehnologia Dunlop RunOnFlat asigura mobilitatea, chiar si fara aer. Constructia patentata a flancului anvelopei, Dunlop RunOnFlat, reduce incovoierea si riscul de desprindere de janta. O anvelopa Dunlop RunOnFlat complet dezumflata ofera o mobilitate neintrerupta pe o distanta de 80 km / 50 mile la o viteza maxima de 80 km/h sau 50 m/h - in conditii normale de rulare.

Avantaje ale tehnologiei Dunlop RunOnFlat:

  • Constructia patentata a flancului suporta greutatea vehiculului, chiar si cand anvelopa este dezumflata.
  • Constructia speciala a avelopei cu materiale compozite nou-dezvoltate impiedica distrugerea anvelopei datorita incovoierii excesive.
  • Anvelopele Dunlop RunOnFlat pot fi montate pe orice janta standard (otel/aliaj), fara a fi necesare instrumente speciale.

Avertizare privind siguranta
Anvelopele Dunlop RunOnFlat trebuie montate numai pe masini concepute pentru anvelope de tip „run flat” si echipate cu un dispozitiv de avertizare pentru presiunea anvelopelor, complet functional, de ex. Dunlop WARNAIR. A nu se depasi distanta maxima de 80 km / 50 mile si viteza maxima de 80 km/h sau 50 mph. Va rugam sa consultati manualul masinii dumneavoastra, deoarece recomandarile producatorilor pot fi diferite de avertizarea Dunlop privind siguranta.


RR (Rolling Resistance) - rezistenta la rulare este o forta care actioneaza in directie inversa directiei de deplasare a anvelopei. Din cauza incarcarii vehiculului, anvelopa este deformata in contact cu suprafata drumului. Aceasta deformare induce pierderi interne de energie, la fel ca si o minge de cauciuc care cade si nu se mai ridica la aceeasi inaltime de la care a cazut.  Rezistenta la rulare poate fi exprimata ca o forta (Newton) sau ca un coeficient (CRR). Coeficientul rezistentei la rulare este definit ca forta RR (N) impartita la incarcatura anvelopei. Avantajul acestui coeficient este ca permite o comparare mai simpla a anvelopelor concepute pentru a fi montate pe diferite masini.

RSC - Run Flat System Component - marcaj care apare pe flancul anvelopelor omologate special pentru vehicule BMW.

RZ - Echipament orginial Bridgestone

RB – Inscriptiile de pe flanc sunt de culoare neagra cu contur alb

RBT – Anvelope fara camera cu inscriptii reliefate pe flanc

RGL – Litere aurii reliefate inscriptionate pe flanc

RPB – Protectie pentru flansa jantelor


RWL – Prezinta inscriptii cu litere albe, reliefate, pe flanc

RunFlat – Anvelope ce pot fi utilizate si in cazul unor pene de cauciuc

 

S

 

SD - (SECTION WIDTH)

S.I. (Seal Inside) - Tehnologie Pirelli de productie a anvelopelor ce va permite sa conduceti fara a pierde presiune chiar si dupa ce anvelopa a fost gaurita de un obiect extern, acoperind aproape 85% din cauzele care, de obicei, sunt responsabile pentru pierderea presiunii. Logo-ul Seal Inside poate fi folosit pentru a identifica toate produsele Pirelli care beneficiaza de aceasta noua tehnologie.  Logo-ul de culoare neagra se gaseste si pe flancul anvelopei. Sistemul Seal Insidee are efect in majoritatea penelor de anvelopa, in afara de cele care compromit integritatea ei.

In interiorul anvelopei, in zona care corespunde benzii de rulare, un material de etansare blocheaza orice scurgere de aer in cazul unei perforari de catre un obiect exterior, cu sau fara ramanerea acestuia in banda de rulare. Seal Inside actioneaza rapid asupra gaurii, in majoritatea cazurilor, iar soferul nici nu realizeaza ca anvelopa sa a fost perforata.

Anvelopele Seal Inside pot reduce semnificativ sansele de a avea o pana de cauciuc, insa spre deosebire de anvelopele run flat, acestea nu sunt construite pentru a fi conduse cu presiune redusa sau desumflate. In ceea ce priveste montajul si echilibrarea, nu exista diferente intre Seal Inside si anvelopele standard. Anvelopele Pirelli Seal Inside nu necesita jante speciale, deci pot fi montate pe jante standard. Anvelopele Seal Inside trebuie stocate in aceleasi conditii ca si anvelopele standard. Intre produsele cu acelasi profil, nu exista nici o diferenta de performanta (rezistenta la rulare, confort, zgomot, performanta pe carosabil uscat sau umed) intre o anvelopa Seal Inside si o anvelopa standard. 
Tehnologia Seal Inside nu necesita jante speciale sau sistem de monitorizare a presiunii in pneuri (TPMS) pentru a folosi vehiculul in siguranta; poate fi folosita pe orice fel de vehicul, in functie de dimensiunea anvelopelor.


SL - Standard Load

SLR - (STATIC LOADED RADIUS)


SSR - Marcaj introdus de Continental pentru anvelopele autoportante. Spre deosebire de anvelopele conventionale, anvelopele autoportante (SSR) au flancuri ranforsate ce pot sustine autoturismul chiar daca presiunea in anvelope este zero, prevenind astfel ca peretii anvelopei sa fie comprimati intre janta si sosea. In cazul unei pene de cauciuc, anvelopele autoportante (SSR) permit continuarea sofatului, cu conditia ca autovehiculul sa fie condus de o maniera adecvata si cu o viteza diminuata. Marcajul SSR permite sofatul in caz de pana cu inca 80 km cu o viteza de maximum 80 km/h.

SUV - (sport utility vehicle)

SZ - Echipare originala Mazda MPV

SPIKE – Anvelope de iarna cu crampoane ascutite ce ofera tractiune sporita pe gheata. Aceste anvelope trebuie montate obligatoriu in seturi de patru. Majoritatea statelor interzic utilizarea unor astfel de anvelope.

 

T

 

Three Peak Mountain Snow Flake (3mMSF) - Reprezinta un marcaj aditional pe anvelopele M+S care indica faptul ca sunt create pentru conditii severe de zapada. Anvelopele cu acest marcaj sunt proiectate pentru conditii de inzapezire rutiera si ofera performante confirmate prin testele de eficienta a franarii in conditii de iarna dupa metoda ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).

T/A  - Traction Advantage

TL - Tubeless (Tip de anvelopa fara camera de aer)

TO - Echipare originala Toyota

TPC -  Echipare originala General Motors

TPMS - Sistem de monitorizare a presiunii din anvelope. Anvelopele Run Flat trebuie montate alaturi de TPMS (Sistem de Monitorizare a Presiunii in Anvelope). Montarea anvelopelor si a TPMS trebuie efectuata de catre o persoana autorizata. Exista o gama larga de sisteme de monitorizare a presiunii din anvelope (TPMS) asa ca trebuie consultat producatorul vehiculului pentru informatii specifice.  In mare, exista doua tipuri de sisteme, sistemele indirecte se folosesc de faptul ca pierderea presiunii cauzeaza o rotatie mai rapida a rotii, iar cand detecteaza aceasta diferenta trimit o alerta soferului. Sistemele directe verifica valorile presiunii, le compara cu valorile inregistrate anterior si anunta atunci cand presiunea scade sub valorile corecte.

TT - Tip de anvelopa cu camera

TUBELESS - Tip de anvelopa care foloseste o captuseala din cauciuc in interiorul camasii, care previne pierderile de aer si elimina necesitatea unei camere interne.

T.W.I (Indicatorul de uzura) - caracteristica importanta pentru siguranta, care permite verificarea adancimii profilului anvelopei. Mici bare de cauciuc sunt asezate la o inaltime de 1.6 mm de-a lungul canalelor profilului. Atunci cand uzura atinge barele, anvelopa trebuie inlocuita

TZ - Echipare originala Mazda 6

 

U

 

UHP - (Ultra High Performance)

UTQG  (Uniform Tyre Quality Grading)  - standard definit de catre DOT pentru SUA cu privire la peformantele anvelopelor la uzura, aderenta si rezistenta la temperatura. Acesta este aplicat doar anvelopelor cu un diametru al jantei mai mare sau egal cu 13 inch, exceptie facand anvelopele de iarna.

Uzura: Gradul de uzura este o clasificare comparativa bazata pe rata de uzura a anvelopei in conditii controlate de testare pe un traseu specific al guvernului. Spre exemplu, o anvelopa clasificata 150 se va uza de 1.5 ori mai lent pe acel traseu decat o anvelopa clasificata 100. Performantele relative ale anvelopelor depind de conditiile in care sunt folosite, dar in orice caz, se pot indeparta foarte mult de norma din cauza variatiilor stilurilor de condus, practicilor de exploatare si diferentelor in caracteristicile drumurilor si a climatului.

Aderenta: Gradele de aderenta, de la cel mai mare la cel mai mic, sunt AA, A, B si C. Aceste grade reprezinta abilitatea anvelopei de a frana pe drumuri umede, masurata in conditii controlate pe suprafete de test guvernamentale, atat de asfalt cat si de beton. orice anvelopa marcata cu C poate avea performante slabe in ceea ce priveste aderenta. Atentie: gradul de aderenta acordat fiecarei anvelope este bazat pe un test de franare prealabil si nu include caracteristici de acceleratie, viraje, acvaplanare si tractiune maxima.

Temperatura: Gradele de temperatura sunt A (cel mai inalt), B si C, reprezentand rezistenta anvelopei la caldura si capacitatea sa de a disipa caldura in timpul testelor in conditii controlate intr-un laborator specificat. Temperatura ridicata sustinuta poate avea diferite efecte asupra anvelopelor, precum scaderea duratei de viata, iar temperatura excesiva poate conduce la deteriorarea anvelopei. Gradul C corespunde unui nivel pe care trebuie sa il indeplineasca toate anvelopele pentru vehicule de pasageri conform Standardului Federal de Siguranta pe Sosele Nr 109. Gradele B si A reprezinta niveluri mai ridicate de perfromanta in laborator. Atentie: gradul de temperatura pentru aceste anvelope este stabilit pentru anvelope umflate corect si care sunt supuse unei sarcini corespunzatoare. Viteza accesiva, anvelopele umflate sub cifra indicata de producator sau incarcarea excesiva, pto conduce in mod singular, sau combinat, la defectiuni ale anvelopei.

TZ - Echipare originala BMW 3 / Skoda

(UZ) – Echipament original pentru BMW 3 / Skoda

V

 

VO - Echipare originala VOLKSWAGEN (Touareg)

VSB - Vertical Serrated Band

VW -  Echipare originala VOLKSWAGEN

VW2 - Echipare originala VOLKSWAGEN

VZ - Echipament original Bridgestone

V1 – Compus special de cauciuc ce ofera rezistenta imbunatatita la rulare si performante imbunatatite.

 

 

W

 


WZ - Echipament original Bridgestone

WL – Literele inscriptionate pe flanc sunt de culoare alba

WSW, WW, WWW – Anvelope cu flancul exterior vopsit in totalitate in culoare alba

X

 

XL - perete lateral intarit (Extra Load)

XZ - Echipament original Bridgestone

y




YZ - Echipament original Bridgestone

Z

 

ZP (Zero Pressure) - Marcaj introdus de Michelin pentru anvelopele care functioneaza chiar si in conditii de pana. Aceste anvelope au flancurile intarite care, se sustin singure si permit continuarea calatoriei atunci cand anvelopa are pana. Marcajul ZP indica faptul ca se poate continua calatoria cu o pana, pana in limita a 80 de kilometri, cu viteze de pana la 80 km/h. Marcajul ZR SR indica faptul ca va puteti continua calatoria cu o pana, pana la 45 de kilometri la viteze de pana la 80 km/h.

ZPS - Marcaj pentru anvelope fabricate cu tehnologia RunFlat de la Yokohama.

(1Z) – Echipare originala Bridgestone

(2Z) – Echipare originala Bridgestone

DOT

 

Codul DOT (Department of Transportation) reprezinta simbolul de conformitate alocat anvelopei prin care se atesta faptul ca respecta toate standardele de siguranta stabilite de Departamentul de Transporturi din Statele Unite ale Americii. 

Codul DOT contine o multime de informatii de la numarul lotului de anvelope la locatia unde a fost fabricat.

Pentru cumparator cel mai important este insa data fabricatiei.

Ultimul grup de 4 cifre ale codului DOT reprezinta data fabricatiei, sub forma de saptamana si an. De exemplu 4208 reprezinta saptamana 42 din 2008.

!!!!! Toti marii producatori de anvelope (Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli) garanteaza calitatea anvelopei pentru minim 5 ani de la data fabricatiei daca au fost depozitate in conditii optime (temperatura, pozitie, umiditate) !!!!!